Školní projekt na zlepšení školního klimatu
(Podpora pozitivního sociálního klimatu ve školách)
Reg. č.: CZ.1.07/1.2.00/14.0100
Projekt Silní bez násilí (Podpora pozitivního sociálního klimatu ve školách) je zaměřen na podporu pozitivního sociálního klimatu na školách a na prevenci šikany a násilí mezi dětmi.
Projekt získal podporu MŠMT a Evropského sociálního fondu a v období září 2010 až březen 2013 je postupně realizován v 9 krajích ČR – ve městech Brno, Jihlava, České Budějovice, Plzeň, Ústí nad Labem, Zlín, Ostrava, Šumperk, Hradec Králové.
Klíčovou aktivitou je Projektový týden, ve kterém se žáky školy pracují zahraniční lektoři hudební skupiny Gen Rosso a společně připraví muzikálové veřejné představení „Streetlight“. Projektovému týdnu předchází příprava učitelů a rodičů. Se žáky se pak pracuje v rámci učebních osnov v jednotlivých předmětech. Po projektovém týdnu následují pro zájemce navazující aktivity.
První je založen na spolupráci odborníků s pedagogy, kteří jsou seznámeni s dějem muzikálu a společně se zabývají tématy sebedůvěry, násilí, šikany, zaujetí postoje k šikaně aj. Společně pak dotvářejí metodiku práce s dětmi ve své konkrétní škole.
Druhým modulem je tříměsíční práce učitelů s dětmi, kteří s hlavními myšlenkami projektu pracují ve všech vyučovacích předmětech. Děti se seznamují s postavami muzikálu a aktivně se zabývají souvisejícími tématy.
Vyvrcholením projektu je třetí modul, tzv. „projektový týden“. Celá škola se společně se skupinou Gen Rosso věnuje přípravě veřejného představení muzikálu v jednotlivých workshopech. Do vystoupení je možné zapojit až 250 dětí, které přebírají různé role v muzikálu. Stávají se z nich členové souboru, herci, tanečníci, zvukaři, osvětlovači a výtvarníci scény. Muzikál Streetlight vytvořili členové skupiny Gen Rosso na základě skutečného příběhu, který se odehrál na konci 60. let minulého století v prostředí gangů na předměstí Chicaga. Na pozadí tohoto příběhu se objevují základní témata, jakými jsou přátelství, láska, pomsta, osobní odpovědnost anebo příslušnost ke skupině aj.
Čtvrtým modulem projektu jsou již zmíněné velmi důležité následné aktivity. Vytváří se prostor a podpora pro iniciativy dětí, které myšlenky tohoto projektu natolik zaujaly, že se chtějí dále zabývat šířením poselství, které projekt „Silní bez násilí“ přináší.
První projektový den byl zaměřený na rizikové chování.
Žáci se po společném zahájení v tělocvičně věnovali se svými třídními učiteli formou her, dotazníků a pracovních listů poznávání třídního klimatu.
Poté se každá třída podrobněji zabývala dvěma zadanými tématy (šikana, agrese, záškoláctví, alkohol a tabák, drogy,...).
Na závěr projektového dne se z vykonaných aktivit připravily prezentace, které si jednotlivé třídy prohlédnou během září následujícího školního roku na chodbách školy.
Fotografie z projektového dne.
Druhý projektový den byl zaměřený na lidské ctnosti.
Nazvali jsme jej "Rytířský den aneb středověký mravní kodex".
Žáci školy rozdělení do šestnácti věkově různorodých skupin se ráno sešli na společné zahájení v tělocvičně. Čekali tam na ně středověcí rytíři v čele se samotným králem. Ti předvedli překvapeným divákům několik soubojů, které byly doprovázeny působivým povídáním o tom, jak se ve středověku rytířům žilo.
Poté se skupiny se svými učiteli rozšly do přidělených tříd, kde se různě staří žáci mezi sebou seznamovali formou zajímavých her a úkolů.
Každou skupinu také navštívil pracovník Salesiánského střediska mládeže - DDM ČB a probíral s dětmi téma - Vliv vrstevníků a tlak skupiny + kdo je schopen mi poradit.
Na závěr si žáci pojmenovali svou slupinu a vymysleli pro ni erb. Protože některé děti (žáci čtvrtého a pátého ročníku) končily dříve, poslední hodinu strávili starší psaním vzkazů nově získaným mladším kamarádům a zpětnou reflexí.
Fotografie z projektového dne.
"Streetlight, vše o muzikálu"
Třetí projektový den byl zahájen v tělocvičně brněnskou neziskovou organizací TRIALOG, která nám formou prezentace představila jednotlivé workshopy, kterých se všichni v říjnovém projektovém týdnu zúčastníme. Poté jsme se rozešli do svých tříd, kde jsem se seznámili s průběhem projektového týdne. Následující hodiny se nesly ve znamení muzikálu. Probírali jsme děj i zákulisí vzniku tohoto díla. Objevil se před námi strhující životní příběh Charlese Moatse žijícího v šedesátých letech minulého století v chudé chicagské čtvrti. Na závěr projektového dne jsme si procvičili zeměpisné znalosti, když jsme si vyprávěli, odkud pocházejí jednotliví členové skupiny Gen Rosso. Stranou nezůstaly ani naše překladatelské schopnosti. Překládali jsme z angličtiny písně které zazní v muzikálu.
V rámci následných aktivit jsme se zatím zúčastnili tří dobročinných akcí: Předvánočního charitativního prodeje našich výrobků, sbírky pro azylový dům a výroby vánočních dárků pro Červený kříž. Příprava ostatních následných aktivit projektu je zatím přerušena do doby, než se vrátíme zpět do naší školy